Dodawanie postów zabija Twój marketing online. Zobacz jak działać lepiej!

Co zrobić, aby marketing online był efektywny? Na pewno nie wystarczy tylko publikacja postów w social mediach. Sprawdź, co możesz zrobić.
Czas czytania 5 minut

Kiedyś problemem w Polsce był brak produktów na półkach i nadmiar klientów. Dziś problemem jest nadmiar produktów i brak chętnych na ich zakup. Czemu? Ponieważ wiele firm nie wykorzystuje nawet 1/10 potencjału Internetu do marketingu online i sprzedaży. Zobacz, jakie możliwości drzemią w social media zanim branża Cię wyprzedzi.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • dlaczego nie warto publikować nadmiaru postów
  • jak zatrzymać odbiorców treści na dłużej
  • jaki jest najszybszy sposób docierania do klientów

Marketing online- co stało się oczywiste?

Słucham tego, jak o marketingu online myślą przedsiębiorcy. Wielu z nich kieruje się prostym schematem, który zaszczepiono im przez ostatnie kilka lat. Będą posty na fanpage, to będzie dobrze. Można zilustrować to tak:

Wykres dotyczący działania marketingu online

Wielu z nich jest mocno zabieganych i często pomija fakt, że samo stworzenie komunikatu (a post jest komunikatem) to jedno. Dostarczenie go odbiorcy to drugie. Do 2015 roku dla wielu firm dobrze sprawdzało się dodawanie wpisów i czekanie aż klienci się o tym dowiedzą. Od 2019 roku tego rodzaju strategia nie przynosi żadnych efektów. Używanie jej powoduje, że jako przedsiębiorca marnujesz czas. Tracisz też środki wymagając od siebie lub zespołu marketingu generowania efektów nie skutecznymi narzędziami. Marketing online ewoluował i trzeba nadążać za zmianami.

To zabija Twoje efekty!

Nie ma znaczenia jak profesjonalny i ciekawy jest komunikat (post), kiedy nikt poza Twoim zespołem go nie zobaczy. Nie ma znaczenia, jak wysokiej jakości są teksty i jak wiele pracy włożono w ich pisanie, gdy nikt ich nie czyta. Bez znaczenia jest piękny film nakręcony z dużym budżetem, gdy nie ma komu go oglądać. Wiesz co jest najgorsze? W Twojej głowie nie widzisz tej różnicy i myślisz: “mam zespół od marketingu” więc “marketing online działa”. Porównałbym to do sytuacji w szkole, gdy nauczyciel odpytuje z materiału z ostatnich lekcji i większość uczniów nie ma pojęcia, o czym mowa.

Uczeń i nauczycielka w klasie

Nowoczesny marketing online

Obecnie, jeśli chcemy, by właściwi ludzie zobaczyli nasze komunikaty wtedy kiedy chcemy (czyli jak najszybciej), najlepiej jest zainwestować w płatną reklamę. Wtedy schemat może wyglądać tak:

Schemat reklamy płatnej w marketingu online

Pytanie brzmi, nawet gdyby świat tak działał, to w jaki sposób klient może nam zapłacić? Prawdopodobnie trzeba będzie skierować go na stronę sklepu, lub do formularza, gdzie poda swoje dane. Potrzebujemy strony www, np. prostego landing page, a wtedy nasz plan działania wygląda tak:

Na tym etapie warto coś sobie uświadomić. Gdy popyt na to, co oferujemy jest duży a konkurencja jeszcze nie zdążyła urosnąć, możemy zacząć już generować pierwsze przychody. Okazuje się jednak, że przeciętna osoba widzi w Internecie codziennie ponad 5000 komunikatów. A o jego uwagę walczy w każdej sekundzie kilkanaście firm. Czy naprawdę klienci zapamiętają nas po jednorazowym zaprezentowaniu im komunikatu?

Gdy pomyślimy o tym, że sami nigdy nie podejmujemy decyzji po jednorazowej prezentacji oferty, dojdziemy do wniosku, że klienci będą mieli podobnie. Trzeba więc zadbać, by o nas pamiętali. Jak?

Może być to remarketing, czyli tzw. reklama śledząca, która wyświetli się tylko osobom, które były na naszej stronie internetowej. Wtedy nasz plan zaczyna wyglądać tak: 

Stwórz markę osobistą

Taki scenariusz sprawdzi się w wielu branżach, w których decyzja jest stosunkowo prosta, a produkt dobrze znany na rynku. Najlepiej też, gdy jest też tzw. produktem rotacyjnym (kosmetyki, odzież, żywność). W tych przypadkach udaje się dzięki takim działaniom uzyskiwać zadowalające zwroty.

Co gdy produkt jest droższy, bardziej złożony, lub niekoniecznie “pierwszej potrzeby”?
Co gdy chcemy na przykład sprzedać naszą wiedzę, konsultacje czy szkolenie?

Wtedy dobrze jest mieć zbudowaną markę osobistą. Jak obecnie budować markę?
Przez dobre 2-4 lat należy wyraźnie i regularnie mówić o tym, na czym się znamy we wszystkich mediach. Wszędzie tam, gdzie dominują nasi potencjalni klienci. Obojętne czy będzie to Facebook czy LinkedIn, lub Instagram. Jeżeli chcemy sprzedawać wiedzę za naprawdę duże pieniądze, potrzebujemy marki osobistej. Jak wtedy prezentuje się schemat?

Na powyższym obrazku można zauważyć, że pojawia się wiele ikon symbolizujących płatne działania na portalach. To obecnie najskuteczniejszy i najszybszy sposób docierania do klientów. Budżety wydawane w Polsce na te media rosną co roku. Tylko w pierwszym półroczu 2023 roku budżety na reklamę urosły o blisko 7%. Jak w takim razie możesz zabezpieczyć firmę przed uzależnieniem od płatnej reklamy? 

Zbuduj bazę mailową!

Dzięki publikowaniu wartościowych materiałów w PDF lub organizowaniu webinarów, masz możliwość po zapisie do Twojej bazy prowadzić dalszą komunikację z uczestnikami. Możliwe, że później zostaną oni Twoimi klientami. Warto w tym celu zbudować prostą kolejkę mailową, która dodana do naszego schematu może wyglądać tak:


Schemat działań marketingowych

Zauważ, że w tej strategii wcale nie musi być postów w ogólnym rozumieniu. Każda publikacja, to tak naprawdę materiał, który wysyłasz celowo i za który płacisz budżetem reklamowym. Dzięki temu ma on znacznie większą wartość, bo dobrze przemyślisz to, za co chcesz zapłacić. Przez to klienci docenią bardziej treść jaką publikujesz, bo po prostu będzie ona przez Ciebie bardziej dopracowana. Zachęcam więc, by przestać postrzegać social media przez pryzmat “dodajmy, aby coś się działo”. Ponieważ tego rodzaju działanie najczęściej zabija dalsze wysiłki marketingowe (przecież skoro już coś się dzieje, to po co się bardziej angażować). Obecnie marketing online powinien być przemyślany i prowadzić do określonego celu. Bo nawet gdy jest on bardzo odległy, dopiero jego określenie pozwoli zbudować odpowiedni plan działania.

Podsumowując

Zachęcam Cię do wykorzystywania większego asortymentu narzędzi marketingowych. Gdyż posty pisane na fanpage to tylko niewielka część możliwości pozyskiwania klientów z Internetu. Blog, reklama w Google Ads, kampanie influencerskie, wideomarketing, reklamy sponsorowane, kanał na YouTube, wystąpienia w wywiadach, systemy do mailingu itd. To wszystko jest dostępne dla Ciebie. Działaj.

Polecane narzędzia marketingu online

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

Rezultaty:

Wygenerowane 142 836,50 zł sprzedaży w przeciągu 5 miesięcy współpracy

Ponad 9 – krotny zwrot z inwestycji dla klienta sprzedającego produkty dla dzieci

Wyzwanie:

Duża marka produktów do włosów – dostępna w drogeriach, sklepach stacjonarnych oraz innych sklepach internetowych – chciała wzmocnić sprzedaż produktów przez swój własny sklep. Dodatkowym wyzwaniem było stworzenie lejka sprzedażowego, w którym pokazujemy działania, opinie oraz efekty stosowania produktów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Podział lejka sprzedażowego na różne segmenty odbiorców, w zależności od tego czy znają markę lub czy widzą reklamy produktów pierwszy raz

  • Podział optymalizacji na grafiki przedstawiające różne produkty i na różne zainteresowania oraz dane behawioralne jak zdrowe włosy, serum do włosów, utrata włosów, produkty do włosów itp.

  • Testowanie różnego typu grafik np. przedstawiających działanie produktów oraz ich efekty po określonym czasie stosowania. Dodatkowo wzmocniliśmy to działanie o przejrzystą komunikację i przykuwające oko grafiki

Rezultaty:

Koszt zakupu: 13,79 zł
Ilość zakupów: 759
Łączną wartość zakupów: 80 273,91 zł
ROAS (zwrot z inwestycji) : 7,67

Wyzwanie:

Klientka z wieloletnim doświadczaniem na rynku chciała pozyskać jak najwięcej nowych klientek, na zakup drogiego sprzętu do elektrostymulacji. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

Przygotowanie wideo do reklam, nagranie webinaru oraz wykonanie kilkudziesięciu zdjęć

Stworzenie landing page z możliwością zapisania się (zostawienia adresu email) do obejrzenia darmowego webinaru

Przygotowanie kampanii typu Lead Ads, do pozyskiwania kontaktów bezpośrednio w środowisku Facebooka

Utworzenie automatycznej kolejki maili z merytoryczną treścią i możliwością umówienia się na rozmowę przez Calendy

Przygotowanie konta na Calendly z zapisami na 30-minutową rozmowę

Rezultaty:

W ciągu czterech miesięcy uzyskaliśmy 434 leady (adresy e-mail lub numer telefonu).

Co miesiąc wzrost liczby pozyskanych leadów o ok. 30%

Ponad 600 000 wyświetleń reklam na Facebooku i Instagramie.

Rezultaty:

Ponad 600 zakupów o łącznej wartości 312,000 zł, dla sklepu internetowego sprzedającego buty online Zwrot z inwestycji na poziomie 700%

Wyzwanie:

Jak sprawić, żeby okulary przeciwsłoneczne sprzedawały się przez cały rok? Jak dotrzeć do osób, dla których kupno okularów za 1500 złotych jest czymś naturalnym?

Takie wyzwania czekały na nas w przypadku tego klienta.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Wykorzystanie nagrywanych przez właścicielkę wideo, według naszych wytycznych.
  • Ciągłe rozbudowywanie bazy fanów na Instagramie, poprzez skuteczne kampanie na pozyskanie nowych obserwujących.
  • Kampania delikatnie przepychająca do zakupu w sklepie internetowym.
  • Mocne wykorzystanie wiadomości prywatnych na Instagramie, jako główny kanał sprzedażowy.

Rezultaty:

W trzy miesiące liczba wysyłanych wiadomości prywatnych na IG wzrosła o ok. 40%, a wartość zamówień o ok. 175%.

Pozyskaliśmy ponad 6000 nowych obserwatorek w pięć miesięcy.

Ponad 2 000 000 wyświetleń reklam na Facebook i Instagramie.

Wyzwanie:

W czasie pandemii sklep stacjonarny przeniósł swoją sprzedaż również do sieci. Przypadek jakich wiele. Jak dobre wyniki stacjonarne przełożyć na dobre wyniki online, bez sprzedaży własnych produktów?

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Pozyskanie ponad 5000 nowych obserwatorów na Instagramie. Koszt pozyskania nie przekroczył 1 zł za osobę.

Wzrost liczby transakcji o ponad 400% patrząc rok do roku. W pół roku z poziomu ok. 75 zamówień miesięcznie doszliśmy do poziomu ponad 380 zamówień miesięcznie.

Sklep stacjonarny notuje rekordowe zyski, gdzie sprzedaje m.in. foteliki samochodowe (również promowane przez nas).

Wyzwanie:

Klient prowadzący usługi samochodowe (renowacja, naprawa, sprzedaż felg) chciał sprzedawać więcej przez swój sklep internetowy, w głównej mierze skupiając się na sprzedaży opon, felg oraz całych zestawów do samochodów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Budżet: 2,000 euro/ miesięcznie
Ilość zakupów: 103
Łączną wartość zakupów: 86 271,45 euro
ROAS (zwrot z inwestycji) : 17,25

Wyzwanie:

Nasza Klientka posiada markę osobistą i jest już znana w świecie korektorów tekstu. Zgłosiła się do nas, abyśmy pomogli jej wygenerować rekordowy przychód sprzedaży jej flagowego produktu czyli kursu online przygotowującego do zawodu korektora.
Okno sprzedażowe trwało 10 dni i poprzedzone było bezpłatnym webinarem połączonym z warsztatami.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • kampanię zapisów na listę oczekujących, aby ogrzewać grupę odbiorców poprzez kampanię mailingową stworzoną przez klientkę
  • kampanię na zapisy na darmowy webinar, aby jak najwięcej nowych osób dowiedziało się, na czym polega praca korektora
  • kampanię remarketingową do osób z listy oczekujących oraz uczestników webinaru
  • kampanię sprzedażową do tzw. “zimnego ruchu”
    kampanię na obserwujących na Instagramie

Rezultaty:

Klientka oczekiwała minimum powtórzenia wyniku z poprzedniej edycji kursu. Każda wartość powyżej, miała dać klientce dużą satysfakcję z osiągniętego wyniku. Zapowiedzi w postaci kampanii mailingowej do listy oczekujących oraz zapisy na bezpłatny webinar pozwoliły nam stworzyć wartościowe grupy odbiorców, do których powróciliśmy z komunikatami sprzedażowymi, po otwarciu okna sprzedażowego. Dzięki tym działaniom, już pierwszego dnia sprzedaży, klienci złożyli aż 26% wszystkich zamówień! Osoby niezdecydowane, które nie dokonały jeszcze zakupu, a miały wcześniej styczność z marką, ostatniego dnia otrzymały komunikat o ostatniej szansie na zdobycie nowych umiejętności. Końcowy wynik sprzedażowy był niemal DWUKROTNIE wyższy, niż w poprzedniej edycji. To na tyle dobry wynik, że klientka podjęła decyzje o kontynuowaniu współpracy i przygotowaniu kolejnych produktów, które z sukcesem pomożemy jej sprzedać.

Wyzwanie:

Gabriel przychodził do nas z niczym. Miał jedynie rozgrzebany lokal z wizją studia treningu EMS w Rzeszowie. Marketing budowaliśmy więc od zera.

W tej branży klienci wiążą się głównie na umowy – na 12 lub 18 miesięcy. Jak ich pozyskać?

Zaproponowaliśmy po kolei:

 

  • Od początku postawiliśmy na komunikacje bezpośrednią, czyli telefony i wiadomości prywatne
  • Studio do dzisiaj nie posiada swojej strony internetowej, więc opieramy się tylko na działaniach w social mediach
  • Gabriel i Agnieszka, według naszych wytycznych, przygotowali wiele filmów reklamowych jeszcze przed rozpoczęciem działalności studia
  • Skupiliśmy się głównie na kampaniach zasięgowych, gdzie celem było wyświetlenie wideo

Rezultaty:

  • Podpisanych ponad 200 długoterminowych umów (najwięcej na 18 miesięcy)
  • Ponad 3 000 000 wyświetleń reklam na terenie województwa podkarpackiego
Kurs będzie odbywał się w okresie 3 miesięcy, tj. wrzesień-październik-listopad 2023 r. Zjazdy stacjonarne będą odbywać się w: Warszawie*, Krakowie*, Łodzi*
*O dokładnym miejscu i adresie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
 
Zjazdy stacjonarne odbędą się w następujących terminach*:
  • 16-17.09.2023 oraz 23-23.09.2023
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 14 i 22.10.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 18 i 19.11.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
*O dokładnej dacie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
  • 2.12.2023 r. – zakończenie kursu i wręczenie certyfikatów (offline).
 
Spotkania LIVE w ramach Kursu będą prowadzone według harmonogramu, który zostanie opublikowany w lipcu 2023 roku na Grupie na platformie Facebook.