Jaki budżet marketingowy przygotować na 2021 i jak go rozłożyć, by od początku intensywnie pozyskiwać klientów, a jednocześnie pamiętać o długofalowych efektach takiego działania? Jak dopasować strategię biorąc pod uwagę, że w 2020 większość sprzedaży przeniosła się do Internetu? To wszystko w tym artykule.
Podcast ToM- Tomek o Marketingu
Jeżeli wolisz słuchać niż czytać, zapraszam:

Na początek konkrety – budżet marketingowy
Sposobów, by ustalić Twój budżet marketingowy jest na rynku cała masa. W tym artykule przyjmiemy najbardziej uniwersalny model. Będziemy bazować na przychodzie z poprzedniego roku. Prawdopodobnie, jeśli czytasz ten artykuł – znasz już tę sumę. Przyjmijmy, że to idealny punkt wyjścia.
Ambicje firmy
Kiedy mamy już przychód, należy zastanowić się nad drugą kluczową rzeczą: Jakie ambicje na 2021 rok ma firma. Czy zyski z 2020 są zadowalające, czy chcecie je mocno zwiększać? Czy trzeba układać strategię i wdrażać nowe kanały dotarcia do klienta, czy jedynie kontynuować już sprawdzone rozwiązania. Pojawia się też pytanie, na ile skutecznie wykorzystaliście poprzedni rok na przeniesienie marketingu do internetu. Na ile jesteście z tego zadowoleni?

Budżet marketingowy a branża w jakiej działa firma
Przyjmuje się, że ogólnie budżet powinien mieścić się w skali 5-18% przychodów. Jeśli znasz wyniki za 2020, to możesz sobie już odpowiedzieć na to, jakie widełki na inwestycje w 2021 warto przyjąć do dalszych rozważań. Następnie należy zastanowić się nad tym, jakie w Twojej branży są średnie wydatki marketingowe. Przykładowo, średni budżet marketingowy w branży edukacyjnej to 11% przychodów firmy, a w usługach b2c to już 15%. Natomiast największe inwestycje na marketing (zupełnie poza skalą!) będą w start-upach, ponieważ tam budżet marketingowy to nawet 20-25% całego budżetu firmy).
( źródło z 2017r: https://deloitte.wsj.com/cmo/2017/01/24/who-has-the-biggest-marketing-budgets/)
Czy chcesz podbijać Internet?
Ostatni rok pokazał, że obecność marki w Internecie jest kluczowa. Praktycznie wszystkie firmy były zmuszone ad hoc szukać sposobu na odnalezienie się w nowej rzeczywistości. Brawa dla tych, którym się to udało. To, co jednak ważne, to odpowiedź na pytanie, jak doświadczenia z poprzedniego roku wpłyną na Twój budżet marketingowy w 2021? Jakie wnioski wyciągniesz? Jak przesuniesz budżety? W tym celu warto zapytać się w prosty sposób: Jaką część sprzedaży/zapytań firma planuje pozyskiwać z Internetu: 50/80/100%?
Wtedy kwotę, jaką uzyskałeś w poprzednim akapicie mnożysz przez ten procent i otrzymujesz szacunkowe rozłożenie budżetu pomiędzy online i offline.

Co dalej zrobić z tym budżetem marketingowym?
Warto być świadomym na jakie elementy może podzielić go dla Ciebie agencja reklamowa i jakie działania będzie można podjąć w związku z tym budżetem.
Powinieneś zaplanować w swoim budżecie tego rodzaju wydatki:
Budżet Facebook Ads – ok. 22% budżetu
W Polsce wciąż mamy duży potencjał w zakresie Facebook Ads. Konkurencja pomiędzy reklamodawcami jest jeszcze bardzo niska i to świetne miejsce do pozyskiwania nowego ruchu. Powinno być wliczone jako jeden z kluczowych elementów lejka sprzedażowego. Zwłaszcza w jego pierwszych etapach. Dodatkowo, warto nadmienić, że reklamy uruchamiane z tego portalu wyświetlać się mogą również na Instagramie i Messengerze, co zwiększa potencjał tego medium.
Budżet Google Ads – ok. 23% budżetu
Najczęściej wykorzystywane narzędzie reklamowe w firmach w Polsce. Utarło się, że ludzie “oglądają na Facebooku a kupują w Google”. Choć to nie prawda, to jednak nie powinniśmy pomijać tego medium w swoich inwestycjach na marketing, bo dla wielu branż mimo wysokiej konkurencji wciąż sprawdza się znakomicie.
Email marketing – ok. 5% budżetu
Dobre praktyki marketingowe mówią, że każda rozsądna firma powinna mieć swoją bazę mailową. Dlaczego? Wysyłanie maili jest darmowe, gdy już zbudujesz bazę. Uniezależniasz się od “kaprysów” Google i Facebooka. Możesz zbudować w mailach naprawdę zaawansowane lejki sprzedażowe. To wszystko powoduje, że na polskim rynku profesjonalny i ciekawy mailing wraca do łask.

SEO/Content marketing – ok. 18% budżetu
Edukowanie klientów i prezentowanie swojej wiedzy to trend, który jeszcze długo będzie przynosił zyski świadomym firmom. Wszyscy obecnie spędzamy coraz więcej czasu w Internecie. Wyszukujemy to, co nas interesuje, rozwijamy swoje hobby, edukujemy się. To idealny sposób na dotarcie do klienta, który jeszcze nie jest gotowy kupić, ale chętnie zapozna się z Twoją firmą i sposobem Waszego myślenia, aby kupić później.
Zarządzanie/Szkolenia/Doradztwo – ok. 28% budżetu
Obsługa agencji reklamowej, szkolenie własnego zespołu i transfer wiedzy w postaci konsultacji indywidualnych na temat Twojego marketingu to coś, co może pomóc Ci zaoszczędzić 2-3 lata uczenia się na błędach. W 2021 roku jeśli chcesz rozwijać prężnie firmę możesz nie mieć tyle czasu, aby zdobywać całą wiedzę samodzielnie. Za ekspertyzę i wsparcie warto płacić. Wtedy biznes rozwija się sprawniej.
Narzędzia marketingowe – ok. 4% budżetu
System do mailingu, automatyzacja pozyskiwania leadów poprzez narzędzie Zappier, CRM w firmie lub jakiekolwiek inne narzędzia, które ułatwią Ci mierzenie, planowanie i wdrażanie kampanii to też element, jaki warto uwzględnić w budżecie marketingowym na 2021.
Podsumowanie
Jest takie powiedzenie: “Historia uczy, że historia niczego nie uczy.”. Pytanie w takim razie, co zmienisz widząc wnioski z 2020, gdy świat biznesu okazał się zupełnie nieprzygotowany na przeniesienie wszystkiego do Internetu. Czy w firmie będziecie dalej narzekali, że ten Internet to nie dla Was? Czy jednak wdrożycie wszystkie siły na pokład, aby zrozumieć, zaplanować i zrealizować działania, które dostarczą Wam setek nowych zamówień, właśnie z Internetu?
