Skip to content
Kaman Social Media
  • O nas
  • Oferta
    • Prowadzenie Fanpage Facebook + Instagram
    • Kampanie reklamowe w Social Media
    • Transmisje na żywo
    • Szkolenia i konferencje
    • Fotografia i film reklamowy
    • Kompleksowe Projektowanie Graficzne
    • Prowadzenie eventów
    • Konsultacje indywidualne
    • Szkolenia zamknięte
    • Wystąpienia na konferencjach
  • Blog
  • Sklep
  • Kontakt
  • +48 788 136 871

    Umów się na rozmowę
Kaman Social Media
  • O nas
  • Oferta
    • Prowadzenie Fanpage Facebook + Instagram
    • Kampanie reklamowe w Social Media
    • Transmisje na żywo
    • Szkolenia i konferencje
    • Fotografia i film reklamowy
    • Kompleksowe Projektowanie Graficzne
    • Prowadzenie eventów
    • Konsultacje indywidualne
    • Szkolenia zamknięte
    • Wystąpienia na konferencjach
  • Blog
  • Sklep
  • Kontakt
  • +48 788 136 871

    Umów się na rozmowę

Jak podzielić budżet marketingowy w firmie w 2021 roku?

  • 17 grudnia, 2020
  • Marketing internetowy, Social Media, Tomek
Udostępnij
Share on facebook
Share on email

Jaki budżet marketingowy przygotować na 2021 i jak go rozłożyć, by od początku intensywnie pozyskiwać klientów, a jednocześnie pamiętać o długofalowych efektach takiego działania? Jak dopasować strategię biorąc pod uwagę, że w 2020 większość sprzedaży przeniosła się do Internetu? To wszystko w tym artykule.

Podcast ToM- Tomek o Marketingu
Jeżeli wolisz słuchać niż czytać, zapraszam:

Na początek konkrety – budżet marketingowy

Sposobów, by ustalić Twój budżet marketingowy jest na rynku cała masa. W tym artykule przyjmiemy najbardziej uniwersalny model. Będziemy bazować na przychodzie z poprzedniego roku. Prawdopodobnie, jeśli czytasz ten artykuł – znasz już tę sumę. Przyjmijmy, że to idealny punkt wyjścia. 

Ambicje firmy

Kiedy mamy już przychód, należy zastanowić się nad drugą kluczową rzeczą: Jakie ambicje na 2021 rok ma firma. Czy zyski z 2020 są zadowalające, czy chcecie je mocno zwiększać? Czy trzeba układać strategię i wdrażać nowe kanały dotarcia do klienta, czy jedynie kontynuować już sprawdzone rozwiązania. Pojawia się też pytanie, na ile skutecznie wykorzystaliście poprzedni rok na przeniesienie marketingu do internetu. Na ile jesteście z tego zadowoleni?

Budżet marketingowy a branża w jakiej działa firma
Przyjmuje się, że ogólnie budżet powinien mieścić się w skali 5-18% przychodów. Jeśli znasz wyniki za 2020, to możesz sobie już odpowiedzieć na to, jakie widełki na inwestycje w 2021 warto przyjąć do dalszych rozważań. Następnie należy zastanowić się nad tym, jakie w Twojej branży są średnie wydatki marketingowe. Przykładowo, średni budżet marketingowy w branży edukacyjnej to 11% przychodów firmy, a w usługach b2c to już 15%.  Natomiast największe inwestycje na marketing (zupełnie poza skalą!) będą w start-upach, ponieważ tam budżet marketingowy to nawet 20-25% całego budżetu firmy).

( źródło z 2017r: https://deloitte.wsj.com/cmo/2017/01/24/who-has-the-biggest-marketing-budgets/)

Czy chcesz podbijać Internet?

Ostatni rok pokazał, że obecność marki w Internecie jest kluczowa. Praktycznie wszystkie firmy były zmuszone ad hoc szukać sposobu na odnalezienie się w nowej rzeczywistości. Brawa dla tych, którym się to udało. To, co jednak ważne, to odpowiedź na pytanie, jak doświadczenia z poprzedniego roku wpłyną na Twój budżet marketingowy w 2021? Jakie wnioski wyciągniesz? Jak przesuniesz budżety? W tym celu warto zapytać się w prosty sposób: Jaką część sprzedaży/zapytań firma planuje pozyskiwać z Internetu: 50/80/100%?

Wtedy kwotę, jaką uzyskałeś w poprzednim akapicie mnożysz przez ten procent i otrzymujesz szacunkowe rozłożenie budżetu pomiędzy online i offline.



Co dalej zrobić z tym budżetem marketingowym?


Warto być świadomym na jakie elementy może podzielić go dla Ciebie agencja reklamowa i jakie działania będzie można podjąć w związku z tym budżetem.

Powinieneś zaplanować w swoim budżecie tego rodzaju wydatki:

Budżet Facebook Ads – ok. 22% budżetu

W Polsce wciąż mamy duży potencjał w zakresie Facebook Ads. Konkurencja pomiędzy reklamodawcami jest jeszcze bardzo niska i to świetne miejsce do pozyskiwania nowego ruchu. Powinno być wliczone jako jeden z kluczowych elementów lejka sprzedażowego. Zwłaszcza w jego pierwszych etapach. Dodatkowo, warto nadmienić, że reklamy uruchamiane z tego portalu wyświetlać się mogą również na Instagramie i Messengerze, co zwiększa potencjał tego medium.

Budżet Google Ads – ok. 23% budżetu

Najczęściej wykorzystywane narzędzie reklamowe w firmach w Polsce. Utarło się, że ludzie “oglądają na Facebooku a kupują w Google”. Choć to nie prawda, to jednak nie powinniśmy pomijać tego medium w swoich inwestycjach na marketing, bo dla wielu branż mimo wysokiej konkurencji wciąż sprawdza się znakomicie.

Email marketing – ok. 5% budżetu

Dobre praktyki marketingowe mówią, że każda rozsądna firma powinna mieć swoją bazę mailową. Dlaczego? Wysyłanie maili jest darmowe, gdy już zbudujesz bazę. Uniezależniasz się od “kaprysów” Google i Facebooka. Możesz zbudować w mailach naprawdę zaawansowane lejki sprzedażowe. To wszystko powoduje, że na polskim rynku profesjonalny i ciekawy mailing wraca do łask.

SEO/Content marketing – ok. 18% budżetu

Edukowanie klientów i prezentowanie swojej wiedzy to trend, który jeszcze długo będzie przynosił zyski świadomym firmom. Wszyscy obecnie spędzamy coraz więcej czasu w Internecie. Wyszukujemy to, co nas interesuje, rozwijamy swoje hobby, edukujemy się. To idealny sposób na dotarcie do klienta, który jeszcze nie jest gotowy kupić, ale chętnie zapozna się z Twoją firmą i sposobem Waszego myślenia, aby kupić później. 

Zarządzanie/Szkolenia/Doradztwo – ok. 28% budżetu

Obsługa agencji reklamowej, szkolenie własnego zespołu i transfer wiedzy w postaci konsultacji indywidualnych na temat Twojego marketingu to coś, co może pomóc Ci zaoszczędzić 2-3 lata uczenia się na błędach. W 2021 roku jeśli chcesz rozwijać prężnie firmę możesz nie mieć tyle czasu, aby zdobywać całą wiedzę samodzielnie. Za ekspertyzę i wsparcie warto płacić. Wtedy biznes rozwija się sprawniej. 

Narzędzia marketingowe – ok. 4% budżetu

System do mailingu, automatyzacja pozyskiwania leadów poprzez narzędzie Zappier, CRM w firmie lub jakiekolwiek inne narzędzia, które ułatwią Ci mierzenie, planowanie i wdrażanie kampanii to też element, jaki warto uwzględnić w budżecie marketingowym na 2021.

Podsumowanie


Jest takie powiedzenie: “Historia uczy, że historia niczego nie uczy.”. Pytanie w takim razie, co zmienisz widząc wnioski z 2020, gdy świat biznesu okazał się zupełnie nieprzygotowany na przeniesienie wszystkiego do Internetu. Czy w firmie będziecie dalej narzekali, że ten Internet to nie dla Was? Czy jednak wdrożycie wszystkie siły na pokład, aby zrozumieć, zaplanować i zrealizować działania, które dostarczą Wam setek nowych zamówień, właśnie z Internetu? 

Kalkulator marketingowy na 2021 rok

Odbierz dostęp do kalkulatora

Chwileczkę...

Sprawdź swoją skrzynkę. Znajdziesz tam link do kalkulatora

Udostępnij
Share on facebook
Share on email

Podziel się swoimi wnioskami w komentarzu

Ostatnie artykuły

  • 25 lutego, 2021

6 powodów, dlaczego warto wdrożyć content wideo w firmie

Content wideo to jeden z najlepszych sposobów na osiągnięcie celów marketingowych w firmach. Sprawdź, dlaczego warto.
Czytaj więcej
  • 12 lutego, 2021

Współpraca z agencją marketingu online – kiedy to się opłaca?

Jeżeli zastanawiasz się, kiedy firma powinna współpracować z agencją marketingową, koniecznie przeczytaj ten artykuł.
Czytaj więcej

Chcesz zlecić nam działania Social Media?

Umów się na rozmowę

Wierzymy, że każda firma może zarabiać więcej, dzięki odpowiednim działaniom w internecie, cierpliwości i skłonności do eksperymentów.

Pomagamy wykonać w tym kierunku najbardziej optymalne kroki.

KAMAN
Social Media

Facebook

+48 788 136 871
biuro@kamansocialmedia.pl

Agata

Facebook
Instagram
Youtube

+48 726 869 922
agata@kamansocialmedia.pl

Tomek

Facebook
Instagram
Youtube

+48 788 136 871
tomek@kamansocialmedia.pl

Polityka prywatności  |  Regulamin serwisu

Made by Kotrys Media