Raport social media: Jak Twoi klienci korzystają z Internetu i social media? Wnioski i omówienie danych.

Sprawdź, jak Twoi klienci korzystają z Internetu oraz social media, aby poprawić marketing i efekty sprzedażowe w swojej firmie.
Czas czytania 7 minut

Co roku serwis Datareportal.com publikuje raport social media na temat użytkowników Internetu w Polsce i na świecie. Jeżeli chcesz lepiej zrozumieć, jak Twoi klienci używają Sieci oraz social media i dopasować do tego strategię marketingową swojej firmy, warto poświęcić kilka minut na przeczytanie tego artykułu.

Skrót wiadomości z raportu social media

Wersja do słuchania: Podcast ToM- Tomek o Marketingu

Od ogółu do szczegółu

Weź pod uwagę czytając ten artykuł, że piszę go jako właściciel agencji reklamowej, w której na co dzień docieramy do klientów z różnych branż za pomocą narzędzi marketingu online (m.in. w social media).

Mogę być tendencyjny i na pewno będę przekładał wnioski z raportów na język biznesu i na to, jak liczby i dane mogą pomóc Ci prowadzić marketing własnego przedsiębiorstwa.

Rozbiję w tym wpisie wiele mitów, jakie przedsiębiorcy tworzą na temat komunikacji w Internecie, mediów społecznościowych, grupy odbiorców i tego raportu.

Mam nadzieję, że odniesiesz dzięki temu wiele korzyści wprowadzając zmiany w swoich działaniach. Zaczynajmy.

Ilu Polaków korzysta z Internetu w 2021? 

Dane z 2020 roku podają, że nasz kraj zamieszkuje prawie 38 milionów osób, z czego 30 milionów (81%) osób korzysta z Internetu. Czy to dużo?

To praktycznie wszyscy klienci 98% firm w Polsce. Większość firm w naszym kraju swoją ofertę kieruje do segmentu wiekowego wynoszącego 14-70 lat, a w tej grupie penetracja jest znacznie wyższa. Można więc uprościć, że w naszym kraju z Internetu korzysta każda osoba, zdolna samodzielnie dokonać zakupów.

Ilu Polaków ma aktywne konta w social media w 2021? 

Statystyki podają, że aktywnych użytkowników social media jest obecnie ponad 22 miliony (czyli 73% wszystkich użytkowników Internetu).

Co to oznacza dla biznesu? Mówiąc wprost: tak naprawdę nieistotne jest jak bardzo specyficzna jest Twoja branża, czy oferta.

Jest ogromne prawdopodobieństwo, że jeśli odpowiednio wykorzystasz narzędzia marketingu online, zyskasz możliwość dotarcia poprzez social media do osób zainteresowanych tym, co oferujesz.

Wybrane statystyki z raportu social media

Jak korzystamy z Internetu i jak to wpływa na Twój biznes?

Statystyczny Polak spędza w Internecie średnio ponad 6,5 godziny każdego dnia, z czego ponad 2 godziny na rozrywce w mediach społecznościowych (Facebook, LinkedIn, Youtube, Instagram, Tiktok itd).

Ponad 92% osób ma dostęp do Sieci przez smartfon. Oznacza to, że prawie połowa czasu spędzanego przez Polaków w Internecie odbywa się poprzez wykorzystanie smartfonu. Jakie może mieć to konsekwencje dla Twojego biznesu i pracy?

Zastanów się:

  • Kiedy ostatnio przeprowadziłeś audyt strony www pod kątem jej szybkości ładowania i czytelności na smartfonach?
  • Czy Twoje komunikaty w social media/blogu są dopasowane do użytkowników smartfonów?
  • Twoje wideo reklamowe jest nagrane odpowiednio dla użytkowników smartfonów?
  • Czy cały proces zakupowy w Twojej firmie można bezproblemowo i komfortowo wykonać z telefonu komórkowego? 
  • Czy prowadzisz kampanie obecności w social media w Twojej firmie?

To bardzo ważne pytania i warto byłoby zająć się nimi w pierwszej kolejności zanim zwiększysz budżet na reklamę w Internecie. Firmy powinny zdać sobie sprawę z tego, jak nowoczesny Polak w 2021 roku chce korzystać z ich oferty i dopasować komunikację do platformy, z której korzysta większość użytkowników.

Dopasowanie do oczekiwań klienta pozwala zaoszczędzić setek tysięcy złotych w skali roku na reklamach, ponieważ odpowiednio dopasowany do smartfonów proces powoduje automatycznie większą konwersję. To jeden z kluczowych wniosków, jakie chciałbym pozostawić po tym artykule w Twojej świadomości. 

Raporty i informacje na temat mediów w praktyce:

Aby lepiej zrozumieć raport, możesz podczas spaceru samodzielnie przeprowadzić najbardziej szczegółowe “badanie”: spróbuj popatrzeć na osoby dookoła Ciebie i zapisz w jaki sposób wykorzystują media społecznościowe.

Będziesz zdziwiony jak duże jest tempo pochłaniania informacji przez różnych odbiorców. Możemy wyświetlać bardzo dużo informacji i tylko najlepsze artykuły, widoczne doskonale na telefonach komórkowych zwracają naszą uwagę.

Każda osoba, która “wzięła udział” samodzielnie w takim “badaniu” jest zaskoczona jak mocno uczy ono odpowiednio wyrazistej prezentacji swojej oferty w internecie. A wystarczy poczytać raporty i samodzielnie w 10 minut zweryfikować wnioski podczas spaceru po parku.

Już statystyki z 2019 roku pokazują, że w Polsce urządzenia, z jakich przeglądamy strony internetowe dzielą się na:

  • 56,5% smartfony,
  • 42,4% komputery,
  • 1,1% inne urządzenia.

W kolejnych latach tendencja będzie raczej tylko przyspieszać, przesuwając ruch głównie w kierunku smartfonów. Warto zająć się tym już teraz i dopasować komunikację firmy do tego faktu.

Najpoplarniejsze serwisy social media w Polsce - logo

Stąd nasuwają się pytania: 

  • Czy firma ma plan na zagospodarowanie tych kanałów? Jakie aktualnie działania są podejmowane dla zbudowania pozycji w Google (blog firmowy, Google Ads, inne działania SEO itd).
  • Jak wygląda plan na zagospodarowanie social media typu Facebook i Instagram (content organiczny/ transmisje live/ płatne kampanie/ współpraca z influencerami?).
  • Co wykonywane jest, aby docierać do klientów na YouTube?

Jeżeli w tych obszarach firmie brakuje planu i regularnych działań, długofalowo może pojawiać się problem.

Dobrze mieć świadomość, że każdego dnia nowe firmy zaczynają komunikację w Internecie. A te, które już to robiły zwiększają intensywność i budżety. To powoduje, że z każdym dniem wolnego miejsca na nowe treści w takim kraju jak Polska jest coraz mniej.

Uważamy, że obecnie strategia obecności w tych trzech portalach to konieczność, jeśli przedsiębiorstwo chce liczyć się w walce o klientów.

Czy warto inwestować w treści wideo?

Statystyki Globalwebindex.com podają, że wideo w Internecie i social mediach regularnie ogląda aż 95% internautów. Format vlogowy ciekawi 41% wszystkich użytkowników Internetu w Polsce, a podcastów słucha już aż 34% z nich. 

Jaką więc firma ma strategię na wykorzystanie tego trendu? Czy będą to filmy na Youtube? Czy Instagram Stories, czy może filmy na fanpage napędzane budżetem reklamowym, by docierać do odbiorców szybciej? Może własny podcast branżowy?

Wideo w mediach społecznościowych a raporty?

Możliwości jest wiele, jednak niepokój może budzić fakt, gdy nie ma w firmie planu na żadną z nich. Wybierz dowolny kanał i bazując na danych okaże się, że treści wideo właśnie przez to, że trudniej je wykonać, mają coraz większy udział w pozyskiwaniu uwagi klienta.

Osoby występujące przed kamerą sprawniej i bardziej emocjonalnie przekażą nawet nudne informacje, a platformy społecznościowe według każdego raportu tylko zachęcają do takich działań, bo utrzymują one klienta na dłużej w serwisie.

Jeżeli więc masz ciekawe informacje dla nowych klientów, zapisz sobie po lekturze tego artykułu cel na następne półrocze: Wdrożenie kanałów wideo jako pionier w branży!

Pomysły na content wideo w social media

Na co ważnego zwracają uwagę klienci?

  • 43% Polaków jest zaniepokojonych fake newsami w Internecie. Dlatego pokazywanie backstage firmy oraz budowanie wiarygodności i transparentność mogą być silną stroną nowej komunikacji w 2021 i dalej.
  • 51% internautów w Polsce używa oprogramowania blokującego reklamy. Dlatego content marketing powinien być mocnym trzonem marketingu wielu firm. Użytkownicy chcą dobrych edukacyjnych treści, chcą odpowiedzi na swoje pytania. Dobrym rozwiązaniem i pomocą dla prawie każdej branży, omijającym blokady jest reklama Facebook, która omija systemy typu Adblock, z racji swojej natywności w serwisie
  • Gdy firmy będą proponować klientom taki marketing, mogą dotrzeć do dwukrotnie większej ilości osób, niż biznesy oparte na tradycyjnej metodzie sprzedaży banerami. 

Ilu Polaków kupuje w Internecie?

Statystyki pokazują, że w 2020 roku: 

  • 90% użytkowników Internetu szukało jakiegoś produktu lub usługi, aby ją kupić online. 
  • 82% Polaków używających Internetu w ciągu ostatniego roku dokonało jakiegoś zakupu w Sieci.
  • 42% wszystkich polskich internautów wykorzystało do zakupu telefon komórkowy.

Czy proces zakupu/zgłoszenia się po ofertę jest wystarczająco przyjemny i łatwy dla kogoś, kto nie zna Twojej strony? Czy nowy użytkownik łatwo może odnaleźć się w serwisie i w warunkach współpracy?

Wykres dotyczący płatności online

Promocja firmy w internecie – statystyki

Ile firmy wydają na reklamy sponsorowane w Polsce?

Serwis www.statista.com podaje, że reklamodawcy w Polsce zainwestowali w 2019 roku:

  • Prawie 2 miliardy złotych w reklamy Google Ads w wyszukiwarce
  • 1 miliard złotych w reklamy w mediach społecznościowych (głównie Facebook)
  • Około 600 milionów złotych zostało wydane na promocję treści wideo w Internecie. 

Jak zatem widać, reklama w social media wiedzie zdecydowany prym, podobnie jak reklamy w wyszukiwarce.

Wnioski?

Najmocniej w stosunku do poprzedniego roku wzrosły wydatki na reklamę w social media. Według serwisu jest to aż 19% więcej niż w poprzednim roku. To wciąż zaledwie połowa kwot inwestowanych w marketing w Google Ads.

Jednak jeśli ta tendencja się utrzyma, za kilka lat w social media zrobi się naprawdę “ciasno”. Obecnie jest to jednak bardzo dobry sposób na docieranie do nowych klientów, co pokazują rosnące budżety.

Podsumowanie

Warto zwrócić uwagę na wydatki ponoszone przez firmy na content wideo. To właśnie w wideo widziałbym największe pole do działania dla nowych, ambitnych kampanii, contentu i reklam.

Ponieważ rynek w Polsce dopiero dojrzewa do wykorzystywania wideo w płatnych działaniach na szeroką skalę. Może się więc okazać, że konkurencja w tej formie reklamy będzie w wielu branżach niższa.

A to pozwoli pozyskiwać więcej klientów, przy niższym budżecie niż w pozostałych “klasycznych” formach reklamy.

Jeżeli więc chcesz wyciągnąć najwięcej dla siebie, weź pod uwagę raporty na temat wykorzystania mediów społecznościowych, które przytoczyłem. Wszystkie z nich pokazują w oczywisty sposób, że pracy nad obecnością w social media w Twojej firmie, działań jakie warto podjąć i danych z jakich możesz korzystać jest “na tony”.

Pytanie tylko czy skoro możemy robić wszystko, to czy starczy nam w firmach czasu, by wykorzystywać narzędzia najbardziej efektywne względem każdego serwisu? Myślę, że jakiegokolwiek raportu byśmy nie wzięli do rąk, wciąż w social media możesz włożyć tyle pracy na ile starczy czasu, a wciąż zostanie miejsca na jeszcze drugie tyle.

Ta część internetu rozwija się nieustannie i prawdopodobnie czy chcemy czy nie, pozostaje nam przywyknąć do obecności mediów społecznościowych w naszym życiu. Obojętne czy użyjesz danych jakie oferują i czy wykorzystasz narzędzia dostępne w ich systemach, trend jest bardzo wyraźny, dlaczego więc nie wykorzystać go do rozwoju własnego biznesu?

Wychodzę z założenia, że każdy używa tych danych jak uważa, dlatego możesz z tego artykułu wybrać własne odpowiedzi i przełożyć je na efekty pracy w Twoim biznesie.

Może za kilka lat, to dzięki działaniom Twojej firmy powstanie raport, w którym dasz światu dostęp do innych niesamowitych danych z ostatnich odkryć Twojego zespołu marketingu…

Lepsze wyniki marketingu bez zwiększania budżetu.

Pobierz darmowy ebook i dowiedz się, jak dzięki zmianie swojego podejścia do zarządzania marketingiem osiągać lepsze efekty przy tym samym budżecie. Zapoznaj się z najlepszymi praktykami współpracy opartymi na problemach jakie rozwiązaliśmy u klientów.

Pobierając go otrzymasz też newsletter KAMAN. To jedna wskazówka tygodniowo o tym jak poprawić Twój marketing.

Ostatnie najciekawsze artykuły

handlowiec wdraa strategię lead management
DIGITAL MARKETING

Lead management – zwiększ sprzedaż dzięki 5 wskazówkom!

Czas czytania 6 minut Pozyskiwanie leadów, czyli proces lead generation to podstawowe zadanie działu sprzedaży w każdej branży. Nie wystarczy jednak zdobyć kontakt do potencjalnego klienta. Trzeba jeszcze nawiązać

DIGITAL MARKETING

Co to są leady w marketingu B2B i jak je generować?

Czas czytania 7 minut Prowadzenie biznesu ma jeden główny cel – zysk. Żeby zarabiać, trzeba jednak najpierw zdobyć klientów. W otoczeniu wzmożonej konkurencji, zwłaszcza w Internecie, nie jest to

Rezultaty:

Wygenerowane 142 836,50 zł sprzedaży w przeciągu 5 miesięcy współpracy

Ponad 9 – krotny zwrot z inwestycji dla klienta sprzedającego produkty dla dzieci

Wyzwanie:

Duża marka produktów do włosów – dostępna w drogeriach, sklepach stacjonarnych oraz innych sklepach internetowych – chciała wzmocnić sprzedaż produktów przez swój własny sklep. Dodatkowym wyzwaniem było stworzenie lejka sprzedażowego, w którym pokazujemy działania, opinie oraz efekty stosowania produktów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Podział lejka sprzedażowego na różne segmenty odbiorców, w zależności od tego czy znają markę lub czy widzą reklamy produktów pierwszy raz

  • Podział optymalizacji na grafiki przedstawiające różne produkty i na różne zainteresowania oraz dane behawioralne jak zdrowe włosy, serum do włosów, utrata włosów, produkty do włosów itp.

  • Testowanie różnego typu grafik np. przedstawiających działanie produktów oraz ich efekty po określonym czasie stosowania. Dodatkowo wzmocniliśmy to działanie o przejrzystą komunikację i przykuwające oko grafiki

Rezultaty:

Koszt zakupu: 13,79 zł
Ilość zakupów: 759
Łączną wartość zakupów: 80 273,91 zł
ROAS (zwrot z inwestycji) : 7,67

Wyzwanie:

Klientka z wieloletnim doświadczaniem na rynku chciała pozyskać jak najwięcej nowych klientek, na zakup drogiego sprzętu do elektrostymulacji. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

Przygotowanie wideo do reklam, nagranie webinaru oraz wykonanie kilkudziesięciu zdjęć

Stworzenie landing page z możliwością zapisania się (zostawienia adresu email) do obejrzenia darmowego webinaru

Przygotowanie kampanii typu Lead Ads, do pozyskiwania kontaktów bezpośrednio w środowisku Facebooka

Utworzenie automatycznej kolejki maili z merytoryczną treścią i możliwością umówienia się na rozmowę przez Calendy

Przygotowanie konta na Calendly z zapisami na 30-minutową rozmowę

Rezultaty:

W ciągu czterech miesięcy uzyskaliśmy 434 leady (adresy e-mail lub numer telefonu).

Co miesiąc wzrost liczby pozyskanych leadów o ok. 30%

Ponad 600 000 wyświetleń reklam na Facebooku i Instagramie.

Rezultaty:

Ponad 600 zakupów o łącznej wartości 312,000 zł, dla sklepu internetowego sprzedającego buty online Zwrot z inwestycji na poziomie 700%

Wyzwanie:

Jak sprawić, żeby okulary przeciwsłoneczne sprzedawały się przez cały rok? Jak dotrzeć do osób, dla których kupno okularów za 1500 złotych jest czymś naturalnym?

Takie wyzwania czekały na nas w przypadku tego klienta.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Wykorzystanie nagrywanych przez właścicielkę wideo, według naszych wytycznych.
  • Ciągłe rozbudowywanie bazy fanów na Instagramie, poprzez skuteczne kampanie na pozyskanie nowych obserwujących.
  • Kampania delikatnie przepychająca do zakupu w sklepie internetowym.
  • Mocne wykorzystanie wiadomości prywatnych na Instagramie, jako główny kanał sprzedażowy.

Rezultaty:

W trzy miesiące liczba wysyłanych wiadomości prywatnych na IG wzrosła o ok. 40%, a wartość zamówień o ok. 175%.

Pozyskaliśmy ponad 6000 nowych obserwatorek w pięć miesięcy.

Ponad 2 000 000 wyświetleń reklam na Facebook i Instagramie.

Wyzwanie:

W czasie pandemii sklep stacjonarny przeniósł swoją sprzedaż również do sieci. Przypadek jakich wiele. Jak dobre wyniki stacjonarne przełożyć na dobre wyniki online, bez sprzedaży własnych produktów?

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Pozyskanie ponad 5000 nowych obserwatorów na Instagramie. Koszt pozyskania nie przekroczył 1 zł za osobę.

Wzrost liczby transakcji o ponad 400% patrząc rok do roku. W pół roku z poziomu ok. 75 zamówień miesięcznie doszliśmy do poziomu ponad 380 zamówień miesięcznie.

Sklep stacjonarny notuje rekordowe zyski, gdzie sprzedaje m.in. foteliki samochodowe (również promowane przez nas).

Wyzwanie:

Klient prowadzący usługi samochodowe (renowacja, naprawa, sprzedaż felg) chciał sprzedawać więcej przez swój sklep internetowy, w głównej mierze skupiając się na sprzedaży opon, felg oraz całych zestawów do samochodów. 

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • Przygotowanie struktury lejka sprzedażowego, z podziałem na górną część lejka oraz na remarketing

  • Dostosowanie zdjęć do odbiorców i pokazanie czym się zajmuje klient – ma zarówno felgi jak i całe komplety opon, ma asortyment do różnych modeli oraz dodatkowo, że istnieją różne formy finansowania zakupu

  • Opracowaliśmy w social media nowe grupy odbiorców, nowe kreacje reklamowe oraz uruchomiliśmy kampanie, dopasowane do nowych klientów z innego targetu niż dotychczas

Rezultaty:

Budżet: 2,000 euro/ miesięcznie
Ilość zakupów: 103
Łączną wartość zakupów: 86 271,45 euro
ROAS (zwrot z inwestycji) : 17,25

Wyzwanie:

Nasza Klientka posiada markę osobistą i jest już znana w świecie korektorów tekstu. Zgłosiła się do nas, abyśmy pomogli jej wygenerować rekordowy przychód sprzedaży jej flagowego produktu czyli kursu online przygotowującego do zawodu korektora.
Okno sprzedażowe trwało 10 dni i poprzedzone było bezpłatnym webinarem połączonym z warsztatami.

Zaproponowaliśmy po kolei:

  • kampanię zapisów na listę oczekujących, aby ogrzewać grupę odbiorców poprzez kampanię mailingową stworzoną przez klientkę
  • kampanię na zapisy na darmowy webinar, aby jak najwięcej nowych osób dowiedziało się, na czym polega praca korektora
  • kampanię remarketingową do osób z listy oczekujących oraz uczestników webinaru
  • kampanię sprzedażową do tzw. “zimnego ruchu”
    kampanię na obserwujących na Instagramie

Rezultaty:

Klientka oczekiwała minimum powtórzenia wyniku z poprzedniej edycji kursu. Każda wartość powyżej, miała dać klientce dużą satysfakcję z osiągniętego wyniku. Zapowiedzi w postaci kampanii mailingowej do listy oczekujących oraz zapisy na bezpłatny webinar pozwoliły nam stworzyć wartościowe grupy odbiorców, do których powróciliśmy z komunikatami sprzedażowymi, po otwarciu okna sprzedażowego. Dzięki tym działaniom, już pierwszego dnia sprzedaży, klienci złożyli aż 26% wszystkich zamówień! Osoby niezdecydowane, które nie dokonały jeszcze zakupu, a miały wcześniej styczność z marką, ostatniego dnia otrzymały komunikat o ostatniej szansie na zdobycie nowych umiejętności. Końcowy wynik sprzedażowy był niemal DWUKROTNIE wyższy, niż w poprzedniej edycji. To na tyle dobry wynik, że klientka podjęła decyzje o kontynuowaniu współpracy i przygotowaniu kolejnych produktów, które z sukcesem pomożemy jej sprzedać.

Wyzwanie:

Gabriel przychodził do nas z niczym. Miał jedynie rozgrzebany lokal z wizją studia treningu EMS w Rzeszowie. Marketing budowaliśmy więc od zera.

W tej branży klienci wiążą się głównie na umowy – na 12 lub 18 miesięcy. Jak ich pozyskać?

Zaproponowaliśmy po kolei:

 

  • Od początku postawiliśmy na komunikacje bezpośrednią, czyli telefony i wiadomości prywatne
  • Studio do dzisiaj nie posiada swojej strony internetowej, więc opieramy się tylko na działaniach w social mediach
  • Gabriel i Agnieszka, według naszych wytycznych, przygotowali wiele filmów reklamowych jeszcze przed rozpoczęciem działalności studia
  • Skupiliśmy się głównie na kampaniach zasięgowych, gdzie celem było wyświetlenie wideo

Rezultaty:

  • Podpisanych ponad 200 długoterminowych umów (najwięcej na 18 miesięcy)
  • Ponad 3 000 000 wyświetleń reklam na terenie województwa podkarpackiego
Kurs będzie odbywał się w okresie 3 miesięcy, tj. wrzesień-październik-listopad 2023 r. Zjazdy stacjonarne będą odbywać się w: Warszawie*, Krakowie*, Łodzi*
*O dokładnym miejscu i adresie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
 
Zjazdy stacjonarne odbędą się w następujących terminach*:
  • 16-17.09.2023 oraz 23-23.09.2023
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 14 i 22.10.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
  • 18 i 19.11.2023 r.:
Sobota w godz. 10:00-18:00
Niedziela w godz. 9:00-17:00 
*O dokładnej dacie zjazdu poinformujemy uczestników najpóźniej na 14 dni przez terminem
  • 2.12.2023 r. – zakończenie kursu i wręczenie certyfikatów (offline).
 
Spotkania LIVE w ramach Kursu będą prowadzone według harmonogramu, który zostanie opublikowany w lipcu 2023 roku na Grupie na platformie Facebook.