Skip to content
Kaman Social Media
  • O nas
  • Oferta
    • Prowadzenie Fanpage Facebook + Instagram
    • Kampanie reklamowe w Social Media
    • Transmisje na żywo
    • Szkolenia i konferencje
    • Fotografia i film reklamowy
    • Kompleksowe Projektowanie Graficzne
    • Prowadzenie eventów
    • Konsultacje indywidualne
    • Szkolenia zamknięte
    • Wystąpienia na konferencjach
  • Blog
  • Sklep
  • Kontakt
  • +48 788 136 871

    Umów się na rozmowę
Kaman Social Media
  • O nas
  • Oferta
    • Prowadzenie Fanpage Facebook + Instagram
    • Kampanie reklamowe w Social Media
    • Transmisje na żywo
    • Szkolenia i konferencje
    • Fotografia i film reklamowy
    • Kompleksowe Projektowanie Graficzne
    • Prowadzenie eventów
    • Konsultacje indywidualne
    • Szkolenia zamknięte
    • Wystąpienia na konferencjach
  • Blog
  • Sklep
  • Kontakt
  • +48 788 136 871

    Umów się na rozmowę

Współpraca z agencją marketingu online – kiedy to się opłaca?

  • 12 lutego, 2021
  • Marketing internetowy
Udostępnij
Share on facebook
Share on email

Nie ulega wątpliwości, że w 2021 roku marketingu internetowego potrzebuje każdy. Ilość komunikatów, jakie widzą nasi klienci jest tak duża, że powiedzenie: “dobry produkt obroni się sam” można włożyć między bajki. Z tego powodu pojawiają się w głowie przedsiębiorcy pytania: kiedy współpracować z agencją, kiedy prowadzić działania samodzielnie, a kiedy warto zbudować własny dział marketingu. W tym artykule jako właściciel agencji KAMAN zaprezentuję moje podejście, które podoba się klientom. Kiedy współpraca z agencją marketingu online jest opłacalna?

W czym może pomóc firmie agencja marketingowa?

Przegląd rynku:

Pracując w danej branży na co dzień, prawdopodobnie “zjadłeś zęby” na tym, co oferujesz i doskonale znasz branżę, potrzeby klientów i potencjał swojej firmy. To Twoje mocne strony.

Podobnie jest ze specjalistami w agencji. Poprzez współpracę z firmami z różnorodnych branż specjaliści w agencji mają bardzo dobry przegląd tego, co aktualnie działa na rynku reklamy internetowej i mogą dopasować do Twojej firmy najbardziej optymalną strategię, na którą niekoniecznie musisz wpaść samodzielnie. Ta ekspertyza oszczędza często setki godzin i kilkadziesiąt tysięcy złotych zmarnowanych na samodzielnym dochodzeniu do skutecznych strategii marketingu online. 

Procesy wdrożeniowe:

Prawdopodobnie jeden z najmocniejszych argumentów, dla których warto “zmusić się” do rozpoczęcia prac z zespołem agencji reklamowej jak najszybciej. Obojętne, jakie usługi oferujesz, Twoje doświadczenie w obsłudze klienta i przeprowadzeniu go przez proces sprzedażowy zawsze będzie skutkować lepszym efektem, niż gdyby klient miał próbować zrobić to samodzielnie.

Identycznie jest przy współpracy z agencją. Poprawnie przeprowadzony proces wdrożenia kampanii reklamowej zajmuje maksymalnie 2-3 miesiące w przypadku naprawdę rozbudowanych działań. Gdy jednak firmy próbują realizować to samodzielnie, bez przygotowanych dobrych praktyk, ten sam proces rozciąga się na 3-4 lata. Pytanie czy naprawdę nie było możliwości wykorzystania tego czasu lepiej, niż na testowanie wszystkiego samodzielnie?

Czy warto tracić czas na próby?

Profesjonalizm i lepsze wyniki z tym samym budżetem:
Jest ogromne prawdopodobieństwo, że dedykowani specjaliści wykonają pracę na zdecydowanie wyższym poziomie, niż jedna osoba łącząca te kompetencje. 

Dlatego, jeżeli współpracujesz z zespołem w agencji marketingu online, Twoje kreacje reklamowe przygotowują m.in.: 

  • doświadczony grafik, który ma przegląd aktualnych trendów i doskonale wie “co się klika”,
  • nad tekstami spędza czas osoba pisząca je zawodowo i doskonale orientująca się w tym, jak zaprezentować Twoje mocne strony w formie pisanej,
  • kampaniami w Google Ads czy Facebook Ads zarządzają osobni specjaliści, dla których statystyki, wykresy i liczby w panelu reklamowym to chleb powszedni, więc prawdopodobnie oszczędzą Ci tysięcy złotych, które potencjalnie zmarnowałbyś na testy próbując realizować takie działania wewnętrznie,
  • materiały wideo również przygotuje profesjonalny zespół, który doradzi jak powinny one wyglądać, by zrealizować Twój cel, opracuje scenariusze, czy wypowiedzi osób w filmie, a także pomoże na planie nagraniowym. 

Finalnie cały proces będzie wyglądał tak, jak tego oczekujesz, a zajmie 10x mniej czasu niż, gdyby firma próbowała to zrealizować samodzielnie. Obojętne więc jaką masz ofertę, jest duże prawdopodobieństwo, że specjaliści zakomunikują ją skuteczniej.

Współpraca z agencją marketingu a odciążenie zespołu w firmie

Uważam, że w większości firm z obrotami 0,5-20 mln złotych rocznie outsourcing marketingu internetowego do zewnętrznej agencji jest zdecydowanym usprawnieniem codziennej pracy. Gdy jeszcze obie strony dbają o precyzyjną komunikację, układają się z tego najlepsze i najbardziej efektywne współprace. Najważniejszym efektem, jaki odczuwa zarząd, właściciel czy managerowie jest znacznie mniej zadań, jakich trzeba dopilnować w codziennej pracy. W wielu wypadkach przy dobrze poprowadzonej współpracy, osobom koordynującym działania agencji pozostaje jedynie obsługa zapytań z kampanii, pomiar wyników, oraz konsultowanie z agencją kolejnych planów rozwojowych firmy. To znacząca oszczędność czasu!

Agencja przejmuje natomiast kilkadziesiąt codziennych aktywności, takich jak:

  • codzienny nadzór nad kampaniami reklamowymi
  • weryfikacja skuteczności poszczególnych kampanii/ grup odbiorców/ kreacji reklamowych
  • planowanie contentu
  • tworzenie contentu
  • publikacje
  • analiza trendów rynkowych
  • dbanie o spójność wizualną komunikatów

Dzięki temu kadra zarządzająca ma możliwość skupienia się na faktycznym zarządzaniu, zamiast na micromanagemencie. W ten sposób działania firmy mogą nabrać większej skali, a sprzedaż produktów lub usług wzrosnąć.

W czym nie pomoże współpraca z agencją marketingu

Warto mieć świadomość, że mimo skuteczności dobrych agencji, samo podjęcie współpracy nie naprawi wszystkich bolączek firmy. 

Prawdopodobnie większość agencji nie będzie mogło poprawić Twojej usługi czy produktu, ponieważ to ekspertyza, jakiej trudno oczekiwać po zewnętrznym zespole. Zespół agencji nie będzie mógł też wpłynąć na aktualną konkurencję oraz podaż i popyt w branży, jaką Twoja firma wybrała. Poza kontrolą pozostają również działania innych firm rywalizujących o klienta z Twojej grupy docelowej. Ponadto, jeśli problemem w firmie nie jest marketing, lecz sprzedaż, czy obsługa klienta, to często zewnętrzny zespół nie rozwiąże tego wyzwania nawet najlepszą reklamą.

Jakie warunki powinna spełnić firma, aby współpraca z agencją marketingową była opłacalna

Przychody wyższe niż 500.000 zł rocznie

Kryteriów, jakie można przyjąć jest wiele, dlatego na potrzeby tego artykułu uogólnijmy je do rocznego przychodu firmy. W branży przyjmuje się, że budżet na marketing to pomiędzy 5-25% całego przychodu. To pozwala nam określić stawki powyżej, których firma ma już na tyle sprawdzony produkt i procedury działania, że współpraca z agencją może zdecydowanie wesprzeć tempo rozwoju przedsiębiorstwa.

Uśredniając, współpraca z agencją marketingu online będzie zaczynała się od 2.500 zł netto miesięcznie. Do tego warto doliczyć podobną kwotę na zakup mediów (reklamy Facebook, Instagram, Google, Youtube). Szybko okazuje się więc, że aby firma była w stanie unieść w budżecie takie wydatki, powinna mieć roczne przychody powyżej 500.000 zł.

Jak rozwijać swój marketing, gdy Twoje przychody są niższe i nie masz innego źródła finansowania?

  • Szkolenia – im bardziej wyedukowany będziesz, tym lepiej będzie Ci odpowiednio zarządzać ograniczonym budżetem. Na dłuższą metę w przypadku rozwoju firmy ta wiedza zaprocentuje, bo właściwie rozliczysz efekty działań freelancera lub agencji. 
  • Freelancing– freelancer prawdopodobnie zaoferuje niższą jakość usług niż agencja reklamowa (bo fizycznie trudno jest pogodzić tak różnorodne kompetencje). Może okazać się jednak znacznie tańszy i dzięki temu umożliwi Ci delegowanie części najbardziej obciążających działań marketingowych.

Nastawienie na współpracę i komunikację

Kluczowym aspektem niezależnie od przychodów firmy jest komunikacja na linii agencja-klient. Sporadycznie zdarza się, że firma zatrudniająca agencję oczekuje, że specjaliści sami domyślą się, co dzieje się w firmie i wprowadzą odpowiednie zmiany z wyprzedzeniem. Niestety nikt nie ma szklanej kuli, dlatego niezbędne jest odpowiednio dojrzałe komunikowanie swoich oczekiwań wobec drugiej strony, oraz informowanie o planach z odpowiednim wyprzedzeniem. Ma to kluczowe znaczenie zwłaszcza w początkowych miesiącach współpracy, gdzie obie strony weryfikują swoje oczekiwania w praktyce. Warto mieć na uwadze, że po drugiej stronie znajdują się specjaliści, których celem jest pomoc w realizacji celów firmy w najbardziej efektywny sposób. Takie podejście praktycznie eliminuje jakiekolwiek problemy. Należy wyznaczyć do współpracy z agencją osobę kompetentną i decyzyjną na odpowiednim poziomie.

Jeżeli główną osobą decyzyjną w firmie jest jej właściciel, zdarza się, że przy natłoku zadań i rozwoju biznesu bardzo szybko z powodu braku czasu staje się to ograniczeniem dla rozwijania działań marketingowo sprzedażowych. Podobnie jest, gdy do współpracy wyznaczony jest manager zbyt mocno obciążony innymi zadaniami. Delegowanie tak odpowiedzialnej funkcji jak komunikacja z agencją do osoby początkującej lub stażysty skutkuje niską jakością współpracy. Powodem są braki w kompetencjach i uprawnień. W każdym zespole należy to wyważyć indywidualnie i po prostu monitorować, czy nie nadchodzi czas przekazania obowiązków na niższy szczebel. Jednocześnie nadając wyznaczonej osobie odpowiednie uprawnienia.

Kiedy współpraca z agencją to nie najlepszy pomysł?

  • Gdy to Twój pierwszy biznes i nie masz żadnego stałego źródła dochodu. Zdecydowanie odradzamy wtedy agencje reklamowe, bo wynagrodzenie specjalistów pochłonie cały i tak skromny budżet.
  • Gdy z natury uprawiasz tzw. micromanagement i uważasz, że “wszystko zrobisz najlepiej”. To największa przeszkoda w rozwijaniu firmy i podejmowaniu tego rodzaju współpracy. 
  • Gdy jakiekolwiek problemy są dla Ciebie sygnałem do zrywania współpracy i oczekujesz jedynie pozytywnych informacji. Takie podejście wprowadza do współpracy zbyt dużo napięcia i finalnie nie pozwala ekspertom realizować skutecznych strategii. 
  • Gdy oczekujesz efektów “od razu”. Marketing to tzw. bomba z opóźnionym zapłonem. W tym procesie nikt nie kontroluje wszystkich elementów. Dlatego oczekiwanie, że od pierwszego tygodnia współpracy kampanie będą rentowne i od razu trafi się najlepsza strategia reklamowa jest błędne. 

Kiedy warto zbudować własny dział marketingu

  • Gdy firma generuje obroty powyżej 20 mln rocznie i więcej. Wtedy koszty działu marketingu z prawdziwego zdarzenia są do przyjęcia i można myśleć o zbudowaniu solidnego wewnętrznego zespołu. 
  • Gdy branża, jaką zajmuje się firma jest naprawdę ściśle specjalistyczna i wymaga ekstremalnie dopasowanych działań. Szacujemy, że to mniej niż 0,1% wszystkich współprac na linii agencja-klient. 
  • Gdy mamy kompetencje, aby ocenić jak solidny dział marketingu powinien wyglądać i jakie zadania realizować.

Podsumowując

Nie potrafię być obiektywny, ponieważ prowadzę agencję. Widzę, że dla 90% zgłaszających się firm o właściwym poziomie obrotów i nastawieniu na dialog udaje się wypracować świetne kampanie i efektywnie rozwijać przedsiębiorstwa klientów. Jednak, współpraca z agencją marketingu online nigdy nie da gwarantowanego zysku. A to dlatego, że czynników decydujących o skuteczności kampanii, czy sprzedaży jest bardzo wiele.

Gdybym miał dać jedną radę, przed wyborem firmy do współpracy, powiedziałbym: porozmawiaj. Czasami nawet kilkukrotnie. To pozwala wyjaśnić większość wątpliwości i określić dokładniej cele i sposób w jaki je zrealizujecie.

Udostępnij
Share on facebook
Share on email

Podziel się swoimi wnioskami w komentarzu

Ostatnie artykuły

  • 25 lutego, 2021

6 powodów, dlaczego warto wdrożyć content wideo w firmie

Content wideo to jeden z najlepszych sposobów na osiągnięcie celów marketingowych w firmach. Sprawdź, dlaczego warto.
Czytaj więcej
  • 4 lutego, 2021

Jak Twoi klienci korzystają z Internetu i social media? Wnioski z najnowszych raportów

Sprawdź, jak Twoi klienci korzystają z Internetu oraz social media, aby poprawić marketing i efekty sprzedażowe w swojej firmie.
Czytaj więcej

Chcesz zlecić nam działania Social Media?

Umów się na rozmowę

Wierzymy, że każda firma może zarabiać więcej, dzięki odpowiednim działaniom w internecie, cierpliwości i skłonności do eksperymentów.

Pomagamy wykonać w tym kierunku najbardziej optymalne kroki.

KAMAN
Social Media

Facebook

+48 788 136 871
biuro@kamansocialmedia.pl

Agata

Facebook
Instagram
Youtube

+48 726 869 922
agata@kamansocialmedia.pl

Tomek

Facebook
Instagram
Youtube

+48 788 136 871
tomek@kamansocialmedia.pl

Polityka prywatności  |  Regulamin serwisu

Made by Kotrys Media